Ikääntyvä tarvitsee erityistä suojaa

Kun vuosia kertyy, ihmisen vastustuskyky heikkenee ja riski saada esimerkiksi pneumokokkitauti kasvaa. Nämä asiat ikääntyneen kannattaa ottaa huomioon.

Ikääntyessä immuunijärjestelmäsi heikkenee, ja sinusta tulee alttiimpi infektioille. Elimistön puolustusmekanismi on tärkeä, sillä se torjuu taudinaiheuttajia, kuten pneumokokkibakteeria sekä muita bakteereita ja viruksia. Kehon vastustuskyvyn toiminta alkaa heiketä pikkuhiljaa iän myötä. Siksi on tärkeää, että huolehdit terveydestäsi ja ylläpidät hyvinvointiasi, kun vuosia alkaa karttua.

Yli 65-vuotiaana sinulla on noin kolminkertainen riski sairastua pneumokokkitautiin verrattuna esimerkiksi 50–64 vuotiaisiin, vaikka sinulla ei olisi vastustuskykyyn vaikuttavaa perussairautta. Ikäsi kalenterivuosina ei välttämättä kerro totuutta terveydentilastasi. Voit vaikuttaa valinnoillasi ja elämäntavoillasi siihen, missä kunnossa olet eläkkeelle siirtyessäsi. Samanikäisillä ihmisillä voi olla hyvin erilainen peruskunto sen mukaan, miten he ovat huolehtineet terveydestään. Sairauksien hoitomuodot ovat kehittyneet, ja olemme paremmin selvillä terveyteen vaikuttavista riskitekijöistä. Tietoa siitä, miten meidän tulisi elää, on enemmän kuin koskaan.

 

Vinkkejä hyvän terveyden ylläpitoon

Säännöllinen liikunta, monipuolinen ruokavalio, tupakoinnin lopettaminen ja kohtuus alkoholin käytössä vaikuttavat ikääntyvän elimistön kykyyn torjua taudinaiheuttajia, myös pisaratartuntana leviäviä pneumokokkibakteereita. Yhtä tärkeää on oppia rentoutumaan ja nukkua riittävästi. Myös myönteinen mieli ja stressin välttäminen tekevät vastustuskyvylle hyvää. Sama pätee kaikkiin ihmisiin. Huolellinen käsihygienia ja oikea yskimistapa ovat tehokkaita aseita tartuntaa vastaan. Pese kädet aina kun tulet ulkoa sisään, ennen ruoanlaittoa ja ruokailua sekä wc-käynnin, niistämisen ja yskimisen jälkeen. Kun yskit, suojaa suusi ja nenäsi kertakäyttönenäliinalla. Jos sinulla ei ole nenäliinaa, yski tai aivasta hihan yläosaan, älä kämmeniisi.

 

Rokottautuminen ehkäisee tartuntoja

Yksi hyvä keino suojautua on rokottautuminen sekä influenssaa että pneumokokkia vastaan. Kun keho iän myötä heikkenee, lisääntyy myös mahdollisuus saada influenssan jälkeen ärhäkkä jälkitauti, esimerkiksi kehukokuume. Näiden tautien aiheuttaja voi olla juuri pneumokokkibakteeri. Rokotteen tehoon vaikuttavat rokote itse, rokotettavan fyysinen kunto ja se, kuinka tartuttavassa ympäristössä elät.

Rokottautuminen ei suojaa kaikilta keuhkokuumeilta, aivokalvotulehduksilta ja yleisinfektioilta. Niitä aiheuttavat monet bakteerit ja virukset.

 

Perussairaus lisää alttiutta sairastua

Ikääntyneillä diabetes, krooniset tulehdukselliset sairaudet sekä krooniset hengityselin- ja sydänsairaudet lisäävät entisestään riskiä saada pneumokokkitartunta. Jos olet ikääntynyt ja sinulla on joku näistä sairauksista, sinun olisi hyvä keskustella lääkärisi kanssa siitä, olisiko sinun aiheellista suojautua rokottautumalla.

 

7 keinoa suojautua pneumokokkitaudeilta

  1. Pese kädet

    Koska pneumokokkitaudit leviävät pisaratartuntana ja käsikontakteissa, käsien huolellinen pesu on tärkeää. Ota sormukset pois ja kostuta kädet. Hiero saippuaa käsiin noin minuutin ajan, puhdista huolella sormien välit ja peukalonhanka. Huuhtele ja kuivaa kädet hyvin. Sulje hana paperilla tai kyynärpäällä. Käsidesi ei korvaa käsienpesua, se on vain niitä tilanteita varten, joissa käytettävissä ei ole vettä eikä saippuaa. Yski ja aivasta hihaan tai nenäliinaan.
  2. Syö monipuolisesti

    Ruokavaliossa kannattaa suosia suojaravintoaineita ja kuituja sisältäviä kasviksia, marjoja ja hedelmiä sekä huolehtia riittävästä proteiinien ja hyvien rasvahappojen saannista. 
  3. Nuku ja lepää

    Unen merkitys hyvinvoinnille ja terveydelle tunnetaan yhä paremmin. Varsinkin perussairauden kanssa levon merkitystä ei voi liikaa korostaa, sillä sairaus ja lääkitys verottavat voimia. Uni huoltaa aivoja ja vahvistaa immuunijärjestelmän toimintaa.
  4. Tee asioita, joista nautit

    Vaikka stressiä ei voi elämässä välttää, varaa edes pieniä hetkiä rentoutumiseen ja tee asioita, joista saat hyvää mieltä. Näin jaksat paremmin myös pitkäaikaissairauden kanssa.  
  5. Harkitse rokottautumista

    Rokottautuminen on yksi hyvä keino suojautua pneumokokkitauteja vastaan. Rokottautuessa elimistöön viedään osia pneumokokkibakteerista, jotka immuunijärjestelmä seuraavan kerran kohdatessaan tunnistaa.

    On hyvä muistaa, että esimerkiksi keuhkokuumetta voivat aiheuttaa myös muut bakteerit ja virukset, joilta rokottautuminen ei suojaa. Myös yleiskunto ja infektiopaine eli se, minkälaisissa olosuhteissa elät, vaikuttavat siihen, miten tehokkaan suojan rokottautuminen antaa.
  6. Liiku säännöllisesti

    Liikunta parantaa lihaskuntoa, vaikuttaa myönteisesti veren rasva-arvoihin ja verenpaineeseen, vahvistaa immuniteettiä, rentouttaa, nostaa mielialaa sekä syventää unen laatua. Jokainen askel tekee hyvää. 
  7. Lopeta mahdollinen tupakointi

    Tupakoinnin lopettaminen laskee riskiä sairastua infektiotauteihin. Lopettamisen tueksi on tarjolla monenlaista apua. Muista myös kohtuus alkoholissa.

 

Onko sinulla suurempi riski sairastua pneumokokkitautiin?

Testin avulla voit selvittää alttiutesi sairaudelle.

Tee testi

Tiedätkö oman rokotesuojasi?

Aikuisten tulee itse huolehtia rokottautumisestaan.

Löydä lähin rokotuspisteesi ja varaa aika

Keskustele rokotustarpeestasi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.